”eBeaver” är på god väg att bli världens första kommersiella elflygplan. Planet har nu gjort sin jungfrufärd, en 10-minuters flight nära Vancouver, Kanada.

Flygplanet, klassiska de Havilland DCH-2 Beaver, är ursprungligen byggt 1946 men nu alltså ombyggt med en elektrisk motor på 750 hästkrafter från amerikanska Magnix.

Kanadensiska Harbour Air som ligger bakom eBeaver utannonserade samarbetet med Magnix tidigare i år och planerar att bygga världens första helt elektriska kommersiella sjöplansflotta.

Bolagets plan är att eBeaver, som tar sex passagerare, ska börja användas fullt ut i kommersiella passagerarflygningar 2022 och vartefter ska samtliga 40 plan i flottan elektrifieras.

Idag har man 14 stycken DHC-2 Beaver i drift som drivs av turbomotorer av modellen Pratt & Whitney PT-6A. De bränner motsvarande 3000 kronor jetbränsle per timme. eBeaver å sin sida har tillräckligt med batteri för att flyga cirka 160 kilometer till en kostnad på mellan 100 och 200 kronor för elektriciteten.

Trots att räckvidden än så länge är relativt kort med elflygplan räcker de för majoriteten av de sträckor som flygs med mindre flygplan idag. Fördelarna med elflygplan överväger redan idag till stora delar nackdelarna. Kostnader för drift och underhåll är betydligt lägre, det behövs ingen infrastruktur för bränslet utöver laddare och ljudnivån är väsentligt lägre.

Harbour Air menar att de kommer att leverera miljövänliga kommersiella flighter till låg kostnad i en väldigt nära framtid.

Foto: Associated Press