I en matbutik i Göteborg sÄ tar man ytterligare ett steg kring tanken om nÀrodlat. Genom att bygga upp ett datadrivet odlingssystem inne i sjÀlva butiken sÄ fÄr kunderna purfÀrska och hundratals superlokalodlade salladshuvuden dagligen.

EfterfrÄgan pÄ nÀrodlade grönsaker var stark frÄn kunderna och dÀrför gjorde butiken slag i saken och började odla sjÀlva. FrÀmsta fokus för butiken Àr odling av fÀrska kryddor men butikschefen lyfter i en intervju med Göteborgs Posten fram att det finns potential för bÀr och blommor bland annat.

Genom den hÀr formen av odling sÄ kan 95 till 98 procent av vattnet Ätervinnas i bevattningssystemet som fungerar som ett kretslopp. Koldioxid tillförs genom ett filtrerat luftinslÀpp frÄn butiken.

Den hÀr typen av odling direkt i matbutiken Àr den första i Sverige men den lÀr inte bli den sista. Med nya digitala system och utvecklad odlingsteknik kan matproduktionen komma allt nÀrmare kunden. NÀrodlat var första steget. HÀrodlat Àr nÀsta steg för framtiden. En framtid som redan Àr hÀr.

FrÄn vÀnster: Andreas Dahlin, vd Swegreen. Elsa Aldersson, ICA Focus ansvarige för butiksodlingen. Marcus Petersson, ordförande Swegreen. Foto: Pressrelease